Logronjo en Najera

15 april 2012 - Nájera, Spanje

Hallo weer.

Een week onderweg geeft mogelijkheid tot overpeinzing. Ik heb best al een eind gelopen )Logrono staat op de start rechts onderin en vandaag ben ik Najera. Het lopen gaat aardig, al spelen de blaren nog wel een rol. Ze gaan niet makkelijk weg. Gisteren heb ik er naar laten kijken en behandelen. Vandaag ging het makkelijker.

Vandaag bedacht ik dat de pelgrimsroute een wereld apart is van de rest van de spaanse wereld. Mensen gaan naar werk, naar school enzovoort terwijl er een stroom mensen dwars doorheen gaat. Meestal als ik op vakantie ga probeer ik in contact te komen met de locals. Dit is was anders. Raar. De vraag waarom iemand de Camino loopt is eigenlijk een overbodige. Beter is het om te kijken wat de camino voor iemans betekent. Er zijn zoveel verhalen, dat is echt een waardevol iets. Nu, in Najera ben ik in een herberg, gerund door vrijwillegers. De overnachtingskosten is wat je zelf wilt geven.

Mijn dagelijks ritme is nu ´s ochtends vroeg op (de eerste gaan al om 6.00 uur), maar dat vind ik te gek. Daarna ergens ontbijt eten in een bar en dan erop uit. Vaak even stoppen voor een cafe con leche en wat lekkers en dan weer doorlopen. Rond 15.00 stop ik, check ik in, ga douchen en schone kleren aantrekken en de stad bekijken en eten. Voor 22.00 meestal in bed. Gisteren 21.59 in de herberg omdat ik met iemand de tijd vergat toen we gingen eten. Dit allemaal doe je alleen of met een groepje mensen die ongeveer even snel zijn.

Het weer blijft koud. Soms harde wind frontaal, soms regen, heel soms zon. Ik snak wel naar wat zon. Alles lekker droog krijgen. Sokken en zo blijven vochtig als je geen zon heb. Gelukkig zijn er af en toe wasdrogers.

Groeten, Marco

1. Kiek:
    15 april 2012
    Ja, dat weer zou wel wat beter kunnen, pff wat hopeloos die nattigheid ! Hoop dat je nu lekker aan een vino zit en de vermoeidheid weer wat zakt. Zou je ook ergens twee dagen kunnen blijven of is dat "not done" ??
  2. Ellen:
    15 april 2012
    Hahaha je zou maar te laat thuis zijn :) Er werd vandaag aan je gedacht in de voorbeden. Wij zijn vandaag uit eten geweest bij Buiten en het was weer enorm lekker! Waarschijnlijk wel wat anders dan jij daar eet. Hoop morgen op weer een nieuw verhaal.
    Heb trouwens Daniel gesproken en alles goed.
    Kus!
  3. Ben:
    15 april 2012
    Het ritme zit er dus goed in zo te lezen. Bouw je ook nog rustdagen in of gaan we gewoon door. Is er eigenlijk ook nog wat natuur onderweg te zien ?
    Hopelijk denk je genoeg aan de fysieke mens, met eten etc, maar dat zal wel goed zitten.
    Op naar week nummer twee !!
    Succes en benieuwd naar je volgende verhalen.
    Groetjes
    Ben
  4. Daniël B:
    16 april 2012
    Hoi Marco,

Afgelopen weekend was Ike in Gouda op bezoek en trof ze natuurlijk ook Anu en Ellen in de kerk! Hoorde van je mooie avontuur. Hoop dat het je veel brengt. Misschien passend bij je wandelingen: mijn 40-dagenproject op http://www.dbrandsema.nl.

gr., Daniël
  5. Henk Schoon:
    17 april 2012
    Beste Marco,

Je zit al op de weg tussen Logrono en Burgos, dat gaat lekker. Ik dacht aan je met de weerberichten: oeps wel wat koud en wind en regen. Maar gelukkig schrijf je: heel soms zon. Hou vol. En sterkte met de blaren. Goed om te lezen dat je denkt aan je rust en eten. Ben benieuwd wat er in je omgaat zo onderweg, stap voor stap. Maar dat hoor ik later allemaal wel. Voor nu: buon camino! Henk
  6. Ivo en Marieke Frings:
    17 april 2012
    Beste Marco, 17 april 2012
    We wensen je een hele goede wandeling en veel sterke.
    Ivo en Marieke