Zubiri

8 april 2012 - Mutilva Baja, Spanje

Yes. ik ben er. De eerste dagtocht is achter de rug. Net gedouched en de was gedaan.

De reis naar Roncevalles verliep goed, enkel het laatste stuk was lastig omdat de taxi niet kwam. Maar mijn reis kon beginnen uit Roncevalles. Ik heb daar een reiszegen gekregen (in het nederlands) in een dienst voor de pelgrims. Er zijn er best nog veel 70 tot 100. Uit alle windstreken en jong (8) tot oud (76). Erg leuk. En als we gaan lopen verdunt deze groep en loop je met 1 of 2 mensen.  Heb al gesproken met een Amerikaan, Belgische , spanjaarden en iemand uit Gouda!

De wandeling vandaag was volgens het boekje pittig. Veel stijgen en dalen. Halverwege een stuk dat in het gidsje makkelijk wordt genoemd maar zeker niet is. 15 minuten sterk stijgen, honderd meter recht, tweehonderd meter dalen en weer een kwartier stijgen en dat anderhalf uur lang. De hele reis helaas motregen of miezeren. Het maakt veel stukken spekglad. Stokken zijn een eerste levenbehoefte hier. Ik ben erg blij dat ik er ben en ook wel een (beetje) trots. Heb wel een blaartje, maar het valt te overzien.

Ik zit nu in een herberg met kamers met 8 personen. Gisteren was het veel massaler. Zalen met tientallen pelgrims.  Er heerst een heel aparte sfeer. Ik denk dat het komt dat je allemaal  hetzelfde doormaakt. Veel mensen helpen elkaar en ik denk dat diefstal hier nietveel voorkomt.

Morgen hoop ik Pamplona te bereiken, de stad van die jongeren die in de straten de rennnende stieren proberen voor te blijven.

Ik weet niet wanneer ik weer een update kan doen, maar tot dan: adios

Groeten, Marco

ps.

Bedankt voor al jullie reacties, kaartjes en wensen. Net zo´n warm gevoel als douche van daarnet!

1. Ellen:
    8 april 2012
    We hebben vanmorgen in de reisgids meegekeken welke route je aan het volgen bent. Vervelend van de regen maar dan kan je straks extra genieten van de zon :) Morgen zou het droog moeten zijn.
    Geniet van alles!
    Kus!
  2. Ben:
    9 april 2012
    Hoi oude reus , de kop is eraf zeggen ze altijd. Morgen een zonnetje en wat vlaktes en dan morgenavond met een cerveza stierenkijken. Of was pomplona nu stad van de tomatengooierij? In beide gevallen is het advies niet in hun weg staan !!
    Succes en we horen graag van je !!